Har du spørgsmål?

Typiske spørgsmål
  • Hvorfor skifter I navn?

    Det gør vi, fordi vi er blevet for grønne til vores navn.

    Vi arbejder på at blive et 100 % grønt energiselskab. Vi dækker allerede alle vores privatkunders årlige strømforbrug med 100 % grøn vindstrøm fra vores egne danske havvindmøller, og vi har opsat flest havvindmøller i verden. Og det er kun nogle af de tiltag, vi har gjort. Vi har nemlig ændret os markant de sidste 10 år, og for nylig har vi også solgt vores olie- og gasproduktion. Derfor passer forkortelsen DONG, som står for Dansk Olie og NaturGas, ikke længere til os.

  • Hvorfor navnet Ørsted?
    Vi er inspirerede af H.C. Ørsteds nysgerrighed, dedikation og interesse for naturen. Han opdagede elektromagnetismen, som i dag danner grundlag for moderne elproduktion. Derfor har vi valgt Ørsted. Samtidig understreger vi med vores valg af navn, at vi er en virksomhed med stærke danske rødder.
  • Hvad sker der den 6. november?

    Den 6. november bliver navneskiftet gennemført. Så hvis du vil besøge vores hjemmeside den 6. november, skal du gå ind på ørsted.dk, der vil have fået nyt udseende.

    Hvis du ringer til os, vil vi sige ”Velkommen til Ørsted”. Og er du kunde hos os, vil du også derefter få dine breve og regninger fra Ørsted.

    Indtil den 6. november hedder vi stadig DONG Energy.

  • Hvad betyder det nye navn for mig som kunde?

    Vores nye navn, Ørsted, er et signal til dig om, at vi hver dag arbejder på at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi.

    Men du behøver ikke gøre noget, uanset om du er privat- eller erhvervskunde – og vi er stadig bare os. Så din aftale og pris ændrer sig selvfølgelig ikke, og vi er fortsat klar til at hjælpe dig med stort og småt.

  • Bliver det dyrere for mig at være kunde hos jer?
    Nej. Det kommer ikke til at koste dig eller andre kunder noget ekstra, for vi ændrer ikke din aftale eller pris i forbindelse med navneskiftet.
  • Håber I, at jeres nye navn kan få kritikken omkring Goldman Sachs til at forsvinde?

    Det nye navn har intet at gøre med at Goldman Sachs valgte at investere i os for nogle år siden. Faktisk ejer Goldman Sachs i dag kun 2,7 % af aktierne i DONG Energy.

    Vi skifter navn, fordi vi har været igennem en stor transformation til et grønt energiselskab, og derfor er det nu det rigtige tidspunkt for os at skifte navn, så vi afspejler den virksomhed, som vi er blevet.

  • I siger, at I er et grønt energiselskab, men hvad gør I egentlig for miljøet?

    I Danmark er vi i fuld gang med at udfase brugen af kul på vores kraftværker til fordel for bæredygtig biomasse. Og i 2023 vil vi være helt kulfri. Vi dækker også allerede alle vores privatkunders årlige strømforbrug med 100 % grøn vindstrøm fra vores egne danske havvindmøller.

    I verden har vi opsat hver 4. havvindmølle, og vi har fået prisen på vedvarende energi ned, så den kan konkurrere med andre teknologier. Vi håber, det kan skubbe til producenter i andre lande, så det kan få en stor og positiv betydning for verden.

  • Kommer der grøn strøm ud af min stikkontakt, når jeg er kunde hos jer?
    Der er ingen selskaber, som kan give dig 100 % grøn strøm i stikkontakten. Al strøm – både grøn og mindre grøn – bliver nemlig blandet sammen i elnettet, inden det kommer hjem til dig. Til gengæld kan vi give dig, der er privatkunde, grønne garantier, som sikrer, at der produceres nok strøm fra vores egne havvindmøller til at dække dit årlige elforbrug.
  • Hvorfor sender I breve til nogle af jeres kunder? Det er da ikke særlig miljøvenligt.

    Vi har sendt mails til alle de privatkunder, som vi må sende en mail til, og resten har vi sendt et brev til om vores nye navn.

    Har du fået et brev, og vil du en anden gang hellere have en mail, så ring endelig til os på 72 10 20 30, og giv os din mailadresse.

  • Kan jeg stadig købe naturgas hos jer?
    Ja, det kan du sagtens. Selv om vi ikke længere producerer naturgas, køber vi stadig naturgas, og sælger det videre til dig.
  • Bliver min regning anderledes?

    Ja, din regning kommer til at se lidt anderledes ud, fordi vi skifter logo og farver. Din pris og aftale er dog den samme.

    Hvis du har spørgsmål til din regning, er du altid velkommen til at gå ind på ørsted.dk og finde svar på dine spørgsmål eller ringe til os. Er du privatkunde, så ring på 72 10 20 30. Er du erhvervskunde, så ring på 99 55 35 00.

  • Jeg skal på selvbetjeningen, men det kan jeg ikke finde på her på siden. Hvad skal jeg gøre?
    Indtil den 6. november skal du stadig bruge dongenergy.dk. Først den 6. november flytter vi det hele fra dongenergy.dk over på ørsted.dk.

Lad os skabe et Danmark og en verden, der udelukkende kører på grøn energi.

Vi har solgt vores olieforretning og udfaser kul for at fokusere på grøn energi.

Dit årlige elforbrug derhjemme er dækket af 100 % grøn strøm, når du er kunde hos os.

Vi har stået for 53 % af Danmarks årlige CO2-reduktion fra 2006-2016.

Vi har bygget flest havvindmøller i verden.

Nysgerrig?
Se, hvem H.C. Ørsted var

Typiske spørgsmål

Har du spørgsmål?

Tidslinje

Udforsk vores historie fra sort til grøn

Vind en intelligent røgalarm

Svar på 3 nemme spørgsmål – måske vinder du en Nest Protect

Vi vil være med til at skabe et Danmark og en verden, der udelukkende kører på grøn energi

Vi vil være med til at skabe et Danmark og en verden, der udelukkende kører på grøn energi