IT-svindel

Der er desværre falske e-mails, sms'er og telefonopkald  i omløb. Nogen udgiver sig for at være Ørsted og forsøger at få jer til at afgive personlige bankoplysninger.

Hvis du modtager svindel e-mails, sms'er eller telefonopkald 

Tryk ikke på links eller afgiv personlige oplysninger. Er du alligevel kommet til at afgive oplysninger, skal du kontakte dit pengeinstitut hurtigst muligt.

Nedenfor kan du se eksempler på svindel mails, sms'er og telefonopkald, som ikke er afsendt af Ørsted.

Hvis du er i tvivl, om noget vi har sendt til dig, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 99 55 35 00.

Eksempel på svindel via telefonhenvendelse

Opkald via telefonnummer 89 88 04 38 (kan også komme fra andre telefonnumre)

”Sælger” udgiver sig for at ringe på vegne af Ørsted og SEAS-NVE vedrørende refusion. De informerer om, at opkaldsmodtager har penge til gode og derfor er berettiget til refusion. Til dette formål beder de om CPR-nr. og kontooplysninger, så de har mulighed for at udbetale refusionen. 

Vi gør opmærksom på, at Ørsted IKKE har aftaler med privatpersoner, og at vi ikke henvender os til vores kunder med dette formål. Det er derfor vigtigt, at I IKKE udleverer oplysninger ved sådanne henvendelser. 

Tilgodehavende: Ørsted anmoder aldrig om refusion

Hvis du har penge til gode, vil du ikke blive bedt om at anmode om en refusion. Et eventuelt tilgodehavdende, vil blive modregnet på en fremtidig afregning.

Phishing mail-example 1
 
Phishing mail-example 3

Vær opmærksom på afsender

Kig altid på email-adressen. I disse eksempler er afsenders e-mail tydeligvis ikke fra Ørsted.

Phishing mail-example 2
 

Ørsted sender aldrig sms'er

Vi sender altid kun e-mails eller fysiske breve. 

Phishing mail-example 4

Kontakt Kundeservice

Er du i tvivl om Ørsted har sendt eller telefonisk henvendt sig til dig,  så kontakt os på tlf. 99 55 35 00 eller udfyld formularen, og vi kontakter dig.